Tipy pro webOS - Jak na zálohu a obnovení webOS přístrojů
Publikováno: Čtvrtek, 12.05. 2011 - 00:00:00 Téma: Software pro WebOs
Zálohování a obnovení přístroje je docela užitečná funkce, která se hodí např. při přechodu na nový přístroj, při aktualizaci nového operačního systému nebo např. při potřebě uvést telefon do funkční podoby. Samotný Palm sice nabízí možnost zálohy přístroje prostřednictvím webového rozhraní Palm Profile, ten ale bohužel zdaleka nezálohuje vše, co by bylo potřeba. Naštěstí však existuje způsob, jak si poradit i bez pomoci z oficiálních míst.
|
Majitelé, kteří pamatují PalmOS přístroje, si jistě vzpomenou na nejrůznější programy, které byly schopné zálohovat obsah paměti přístroje na paměťovou kartu, a v případě potřeby uvedly přístroj během několika minut přesně do té podoby, v jaké byl při ukládání zálohy. Takovéto nástroje pro webOS bohužel nejsou k dispozici, přesto však existuje několik pomůcek z homebrew oblasti, které nám kompletní zálohování přístroje přeci jen umožní.
Pokud patříte mezi ty uživatele, kteří nechtějí používat homebrew aplikace, máte pouze dvě možnosti zálohování. První spočívá v uložení zálohy prostřednictvím USB, druhá pak využívá v úvodu jmenovaný Palm Profil. Ačkoli obě tyto metody zazálohují celou řadu informací včetně nainstalovaných aplikací, v mnoha případech se jejich prostřednictvím nepodaří provést zálohu samotných dat, která si aplikace vytvářejí.
Pokud se s tím nechcete smířit, budete si opravdu muset pomoci homebrew produkty. Až se pustíte do jejich hledání, pátrejte po programech pojmenovaných Preware a Save/Restore. Hodit se bude také znalost webOS Quick Install.
Pokud tedy budete kdykoli v budoucnu potřebovat provést zálohu vašeho přístroje a jeho následné obnovení, poslouží vám tento článek jako průvodce všemi potřebnými kroky a úkony. Pokud přecházíte z webOS 1.4.5 na webOS 2.0 či novější, podívejte se na konec článku, kde se nachází speciální část s doporučeními určenými právě pro tento případ.
Zálohujeme
Nejdůležitějším krokem pro možné obnovení přístroje je vytvoření jeho zálohy jeho paměti. Kompletní zálohu svého přístroje vytvoříte takto:
V nabídce svého přístroje spusťte aplikaci Backup a zvolte možnost „Back Up Now“
V aplikaci se nezapomeňte přesvědčit, že znáte adresu svého Palm Profilu, což můžete provést vstupem do nabídky a výběrem položky „Palm Profile.“ Po zadání hesla budete schopni tuto adresu zjistit, případně i změnit.
Zkontrolujte aktuální verzi operačního systému vašeho telefonu. To lze provést např. skrze aplikaci Device Info, kde vyhledejte položku „Version.“ Případně je možné použít také aplikaci Updates (ve webOS 2.0 je to Systém Updates) a zjistit, zda-li pro vás není k dispozici novější verze operačního systému.
Nyní spusťte program Preware a proveďte znovunačtení kanálů. Nyní aktivujte nabídku programu a postupně volte položky "Saved Package List" a "Update". Tím provedete zálohu všech homebrew aplikací, patchů a všeho dalšího, co jste si nainstalovali.
Pokud používáte webOS 2.0 a novější, ujistěte se, že aplikace Voice Dial se nachází na posledním místě první obrazovky Launcheru. Kvůli nějaké zvláštnosti ve webOS 2.0 totiž nejde uložit žádnou položku z první stránky, která by se nacházela za ikonou jmenovaného programu.
Spusťte program Save/Restore a počkejte, než vám zobrazí své možnosti, ze kterých následně vyberte položku „Save Application Data“ a „Save Selected.“ Ve výchozím stavu by měly být označeny všechny aplikace, pokud si některou nepřejete zálohovat, označení zrušte.
Připojte telefon k počítači jako další USB jednotku. Nyní proveďte zálohu celé USB paměti, aby jste měli jistotu, že je vše bezpečně uložené i ve vašem počítači, přesvědčte se, že v počítači se nachází i adresář „saverestore.“
- Při zálohování je možné vypustit složky .app-storage, .palm a .developer
Řádně odpojte telefon od počítače.
Kromě osmi základních kroků zmíněných výše je vhodné provést ještě několik dalších akcí pro případ, že by selhalo obnovení údajů prostřednictvím zálohy na Palm Profile účtu.
Ačkoli to může znít zbytečně, doporučuji uložit otisky všech obrazovek launcheru. Díky tomu si budete moci nejen pohodlně obnovit rozmístění ikon tak, jak jste zvyklí, ale také zjistíte, jestli náhodou není potřeba nějakou stáhnout znovu.
Soubor /var/luna/data/dbdata/PalmDatabase.db3 obsahuje velké množství dat včetně adresáře, kalendáře, poznámek a osobních nastavení. Tato data je možné ze souboru získat některých z databázových programů (např. SQLite) a dovedu si představit případy, kdy by se mohl přístup k nim hodit.
Pokud jste na přístroji prováděli některé další úpravy (např. změnu startovacího obrázku nebo ikonu zámku), ujistěte se, že jste provedli zálohu i takovýchto věcí
Obnovujeme
Pokud aktivujete nový přístroj a nejste si jisti, jaká verze operačního systému na něm běží, měli by jste zadat jinou e-mailovou adresu než u vašeho Palm Profilu. Díky tomu získáte přístup do telefonu, kde si verzi systému zjistíte (aplikace Device Info). Pokud je verze odlišná od vašeho staršího telefonu (a zároveň s nejedná o webOS 2.0), měli by jste zkusit provést aktualizaci systému. Nyní proveďte vymazání telefonu prostřednictvím volby „Reset Options“ a "Erase Apps & Data" v aplikaci Device Info. Nyní se na displeji opět obnoví obrazovka pro aktivaci přístroje.
Pokud jste si jisti, že máte v telefonu nejnovější verzi operačního systému, postupujte následovně:
Po naběhnutí telefonu (či webOS doktora) budete vyzváni k zadání e-mailové adresy vašeho Palm Profilu – zadejte tu, kterou jste určili pro provedení zálohy. Zobrazit by se vám následně měl seznam všech propojených účtů (např. Google, Yahoo, LinkedIN apod.), které jste používali na původním telefonu. Z bezpečnostních důvodů po vás bude vyžadováno kontrolní zadání hesel u všech účtů. Hesla je možné zadat i později a rovnou pokračovat v aktivaci.
Nyní by měl následovat restart telefonu následovaný instalací všech původních aplikací a synchronizací uložených informací. Tuto operaci je dobré provádět prostřednictvím Wi-Fi, které bývá rychlejší a navíc šetří přenesená data.
- Pamatujte, že aplikace nainstalované z Palm Beta či webových kanálů budete muset nainstalovat ručně.
Po dokončení stahování aplikací a informací zkontrolujte své kontakty, kalendář a poznámky. Můžete zkontrolovat i data dalších aplikací. Pokud by obnovení z Palm Profilu neproběhlo hladce, zkuste kontaktovat pracovníky technické kontroly, protože je určitá šance, že se jim to může podařit manuálně.
Pokud jsou data obnovena správně, nainstalujte Preware.
Prostřednictvím Preware nainstalujte aplikaci Save/Restore, pokud budete vyzváni k nainstalování dalších balíčků, povolte ji.
Připojte telefon k počítači jako USB jednotku a nahrajte do přístroje soubory, které jste si dříve uložili (hlavně se jedná o složku „saverestore“).
Odpojte telefon od PC.
Spusťte aplikaci Save/Restore, vyberte volbu „Restore Application data“ a následně zvolte „Only Preware) a „Restore Selected.“
Proveďte restart přístroje, čímž kromě dalších věcí zajistíte, že se program přizpůsobí aktuální verzi operačního systému.
Spusťte Preware. Pokud se zde objevily nějaké aktualizace, bude dobré je nainstalovat. Po jejich instalaci aktivujte nabídku programu, zvolte "Saved Package List" a následně "Install All."
- Pokud nedošlo k obnovení některých balíčků, je možné, že již nejsou k dispozici. V tomto případě se skrze nabídku vraťte k položce "Saved Package List," chybějící balíčky vyhledejte a ze seznamu je smažte. Pak znovu aktivujte položku "Install All."
Nyní si ručně nainstalujte programy a jiné doplňky pocházející z jiných zdrojů.
Spusťte všechny aplikace, u kterých budete obnovovat data prostřednictvím Save/Restore, aby došlo k vytvoření potřebných databází a cookies.
Spusťte Save/Restore, vyberte "Restore Application data", stiskněte "Select All", ale zruště označení u Preware (a dalších aplikací, jejichž data si nepřejete obnovovat), nyní aktivujte volbu „Restore Selected.“
- Pokud přecházíte z webOS 1.4.5 na webOS 2.0 a vyšší, nevcházejte do Launcheru a přečtěte si doporučení na konci článku.
Pokud by nějaká obnovená aplikace nefungovala, ujistěte se, že jste ji alespoň jednou spustili a uzavřeli.
Restartujte telefon, případně proveďte Luna restart.
Prostřednictvím aplikace Backup proveďte zálohu přístroje, aby bylo vše aktuální v případě potřeby přístroj znovu obnovit.
V tomto momentě by mělo být obnoveno vše, co je možné. Určitě ale doporučuji projít zejména veškerá nastavení a ujistit se, že vše je tak, jak má být.
Pokud jste si udělali screenshoty launcheru nebo stále máte i svůj původní telefon, můžete zkontrolovat, že se v přístroji nacházejí všechny potřebné aplikace a žádná z vašich oblíbených nechybí.
Na co je dobré pamatovat
Pamatujte, že Palm Profile lze v jednu chvíli používat pouze na jediném telefonu. Pokud na novém telefonu použijete profil ze svého staršího přístroje, obdržíte upozornění, že data z původního telefonu budou vymazána, což můžete potvrdit nebo zamítnout. Po příštím zapnutí původního přístroje obdržíte upozornění, že profil je aktivní jinde a dojde ke smazání dat.
- Přesně to samé se stane i při připojení telefonu k počítači, takže si data před aktivací profilu na novém přístroji zcela jistě bezpečně uložte
- Tento problém je možné obejít aktivací letadlového režimu na starším telefonu, v tom případě ho můžete používat dál. To může zpočátku pomoci s ověřením aktuálnosti dat, přítomnosti všech aplikací apod. Jakmile však letadlový režim deaktivujete, data budou smazána.
Proslýchá se, že na přístrojích s webOS 3.0 bude možné jeden Palm Profil používat vícekrát, nyní však dávejte pozor.
Opravdu se ujistěte, že jste si zálohu vytvořenou programem Save/Restore uložili do počítače či na jiné bezpečné místo. Až příliš moc lidí na to zapomíná a záloha se tak stává bezcenná.
SMS a MMS zprávy se nyní již také ukládají na Palm Profil a měly by se objevit i v novém přístroji. U přístrojů s webOS 2.0.1 a staršími je možné provést jejich export v programu Save/Restore do html souboru, bohužel je však zatím nelze nijak obnovit.
Zálohování prostřednictvím Save/Restor nejsou v současné době podporovány zdaleka u všech aplikací, protože každá vyžaduje vytvoření vlastního skriptu. Pokud existuje nějaká aplikace, jejíž podpora vám schází, podělte se o vaše návrhy na fóru programu.
- Pamatujte, že v případě placených aplikací musí tvůrce skriptu tuto aplikaci nejdříve zakoupit (více o bounty problematice můžete nalézt v jiných článcích).
Mnoho aplikací vyžaduje po obnovení Luna restart. Ačkoli to aplikace nemusejí přímo vyžadovat, provedení tohoto typu restartu je dobrým nápadem po jakémkoli obnovování dat.
K dispozici jsou i různí další pomocníci, které rozšíří možnosti uživatele při zálohování (např. ukládání celé „saverestore“ zálohy do ZIP archivu), ty ale nejsou nainstalovány v základu. Více informací o těchto skriptech můžete nalézt zde (http://git.webos-internals.org/?p=applications/saverestore.git;a=blob;f=contrib/Readme.txt;h=ea885b618c1d7bb9e37d65a08b83ff62e1fbe791;hb=HEAD).
Z webOS 1.x na webOS 2.x
U webOS 2.0 došlo k totálnímu přepracování launcheru. Výsledkem toho je při obnovování nemožné zachovat shodné rozmístění ikon v launcheru oproti přístroji se staršími verzemi webOS, s čímž si nedokáže poradit ani program Save/Restore, ačkoli byl pro webOS 2.0 přizpůsoben. Tento proces je tedy nutné podstoupit ručně, výhodou je výše zmiňované pořízení screenů obrazovek nebo možnost podívat se do původního telefonu. Pokud se však jedná o velké množství položek, bude vhodné použít novou funkci určenou speciálně pro změnu rozmístění ikon (http://www.precentral.net/how-move-icons-around-your-launcher-and-quick-launch-bar-updates-webos-2-0).
Dobré je znát také skutečnost, že nelze provést zpětné obnovení staršího přístroje (není možné nahrát zálohu webOS 2.0 do webOS 1.x telefonu).
Závěr
Takže, takový je postup. Vše, co potřebujete vědět o zálohování a obnovování webOS telefonů, se vešlo do čtyř stránek textu. Pokud dodržíte vše uvedené výše, mělo by se vám podařit obnovit alespoň 99% obsahu původního přístroje. Jen si dejte čas a skutečně proveďte všechny potřebné kroky. Počítejte s tím, že tato kompletní operace může v některých případech trvat i několik hodin.
Zdroj: Adam Marks pro PreCentral.net
|