Zatímco do České republiky se HP TouchPad ještě vůbec nedostal, v USA už je předmětem masivních slev. Je tedy na místě zamyslet se nad tím, proč HP dramaticky snižuje cenu krátce po uvedení TouchPadu na trh, a kde a za kolik ho nejlépe koupit.
|
Povídání o TouchPadu začneme u jeho dostupnosti u nás potažmo v Evropě. Pokud se chystáte na nákup některé z jeho současných verzí (16 nebo 32 GB bez 3G), tak nečekejte na oficiální českou distribuci a raději se porozhlédněte v zahraničí. Podle našich informací z minulého týdne totiž české zastoupení HP už sice nějaké vzorky má, zahájení prodeje však očekává nejdříve příští rok. Naproti tomu v Německu už je 16GB i 32GB TouchPad z oficiální distribuce běžně k dostání, přičemž za něj včetně 19% DPH v renomovaných obchodních řetězcích s elektronikou zaplatíte zhruba 480 potažmo 580 EUR. V přepočtu to vychází na 11 600 CZK za 16GB verzi a 14 000 za 32GB model, což vzhledem k evropským cenám konkurenčních tabletů není špatné.
Německé ceny však nejsou nic proti cenám, za jaké se aktuálně prodává TouchPad v Americe. Speciálně na víkend tam lze díky kombinaci několika speciálních akcí pořídit nejlevnější 16GB TouchPad jen za 299 USD, tedy v přepočtu za něco přes 5 000 CZK. Běžně se tam Touchpad prodává za 499USD (16GB) a 599USD (32GB), ale HP na tento víkend u obou snížilo cenu o 100 USD, takže je nabízí za 399 a 499 USD. Tuto akční cenu lze navíc kombinovat se stodolarovým slevovým kuponem do obchodů Staples (ke stažení z Fatwallet.com), takže ve výsledku lze dosáhnout slevy až 200 USD. Díky tomu je 16 GB TouchPad za 299 USD (5 000 CZK) a 32 GB TouchPad za 399 USD (6 800 CZK), což je nabídka, jaká se neodmítá.
Tuhle skvělou nabídku můžeme Američanům akorát tiše závidět, nicméně zajímavé jsou i reakce lidí na zprávu o tom, že HP už měsíc po zahájení prodeje zlevňuje TouchPad o tolik peněz. Většinou považují za hotovou věc, že TouchPad jako produkt selhal a HP se v záchvatu zoufalství a beznaděje snaží zbavit zásob, protože TouchPad je neprodejný šrot. V této souvislosti je zajímavé, že v prvních recenzích HP TouchPadu (ještě před vydáním nedávného OTA updatu, který výrazně zlepšil výkon zařízení) se prakticky všichni autoři shodli, že pokud má mít TouchPad proti konkurenci od Applu šanci, musel by být levnější než oněch 499 potažmo 599 USD. A když se HP zachovalo přesně podle jejich rad, je snížení ceny podle mnoha z těchto autorů najednou známka naprostého selhání na straně HP a odsouzení TouchPadu do propadliště dějin. Některým lidem se zkrátka nezavděčíte.
Najdou se však i takoví, kteří v tom žádný problém nevidí. Asi nejlépe to popisuje Kevin C. Tofel ze serveru GigaOM, který pro to našel hned pět pádných argumentů:
Za prvé, jen blázen platí za produkt od HP běžnou koncovou cenu. V Evropě je situace poněkud odlišná (viz ceny a dostupnost TouchPadu v Evropě o pár odstavců výše), nicméně v Americe HP neustále nabízí různé slevy a akční nabídky prakticky na všechny své produkty a to včetně žhavých novinek. Tyto speciální akce se průběžně mění, takže se v nich ve výsledku málokdo orientuje. Pomocí různých slevových kódů, kuponů a dalších akcí tak HP zákazníkům dopřává pocit, že dostali výhodnou slevu, a v konečném důsledku dokáže lépe bojovat s konkurencí. Z tohoto pohledu tedy není nic zvláštního, že HP jen krátce po zahájení prodeje TouchPadu nabízí na první pohled nesmyslně vysoké slevy. HP totéž dělá už léta s počítači i tiskárnami, a s pomocí této strategie se vypracovalo na největšího výrobce osobních počítačů na světě.
S tím úzce souvisí i druhý argument. HP totiž i nadále prodává TouchPady za plnou cenu bez ohledu na slevy. Navzdory pozornosti, kterou věnují média padajícím cenám TouchPadu, budou při jejich nákupu někteří zákazníci platit i nadále plnou cenu, což platí nejen pro nešťastníky v Evropě. Mnoho Američanů totiž o slevách a speciálních nabídkách vůbec neví, a tak nemá s plnou cenou problém. Dokonce ani při nákupu přímo na stránkách HP se o dané akci nemusíte dozvědět, a pokud si o ní neřeknete, tak vám systém zboží ochotně prodá za plnou cenu. Stačí ale například přijít na tutéž stránku odjinud, a sleva se zobrazí sama od sebe. Souvisí to s cenovou politikou nastíněnou v předchozím odstavci a pro HP to je naprosto normální.
Za třetí, větší objem prodejů přiláká více vývojářů, kteří naopak přilákají více zákazníků. Není žádným tajemstvím, že webOS trpí nedostatkem (kvalitních) aplikací. Vývojáři se z pochopitelných důvodů zaměřují především na iOS a Android, protože tam se dá na aplikacích nejvíce vydělat. S tím asi HP nic neudělá, ale pokud má konkurovat alespoň Windows Phone 7 a BlackBerry, musí uělat maximum pro získání pozornosti vývojářů. V tomto směru si tedy klidně může dovolit obětovat nějaké krátkodobé zisky plynoucí z prodeje zařízení s tím, že z dlouhodobého pohledu tento krok přinese více aplikací, a více atraktivních aplikací znamená více prodaných zařízení do budoucna.
Za čtvté, ani HP neutratí 1.2 miliardy USD jen proto, aby předčasně uteklo z boje. Přesně tolik stál nákup Palmu, který měl HP zajistit přechod ze světa osobních počítačů směrem k mobilním zařízením. V HP si z pozice největšího výrobce počítačů na světě určitě velmi dobře uvědomují, že trh s osobními počítači se zpomaluje a trh pro mobilní zařízení naopak roste. Zlevnění TouchPadu tak v žádném případě nelze vnímat jako zoufalý výprodej nepovedeného produktu a odepsání investice za 1.2 miliardy USD, nebo chcete-li nějakých 20 miliard korun. O tom mluvil i Steven DeWitt z HP (SVP & GM pro webOS global business unit) ve svém tweetu: „Je to o budování nových vztahů skrze webOS. Sleva $100 z TouchPadu je skvělý obchod. Jdeme do toho na dlouho!"
Za páté, výrobní náklady jsou pořád nižší, než cena TouchPadu po slevě. Jak vyplývá z nedávno zveřejněné kalkulace od iSuppli , je cena komponent v jednom 16GB TouchPadu 296 USD, u 32GB verze to je potom 318 USD. K tomu si připočítejte zhruba 10 USD připadajících na poskládání zařízení dohromady, a pořád to vychází hluboko pod prodejní cenou TouchPadu po slevě. Jedinou výjimkou je výše zmíněný stodolarový slevový kupon, který však platí jen v kamenných prodejnách Staples, a navíc musí mít zákazník pro jeho uplatnění i slušnou dávku štěstí – vzhledem k bezkonkurenční ceně totiž TouchPady ze Staples velmi rychle zmizely a najít pobočku, kde ještě mají nějaké skladem, není jednoduché. Na zisk HP má kromě samotné výroby zařízení vliv i celá řada dalších nákladů od vývoje po marketing, nicméně ani po jejich započítání nebude HP finančně krvácet, a to dokonce i v případě, že by některé slevy měly být trvalé.
Když si tohle všechno uvědomíme, můžeme současnou cenovou politikou kolem TouchPadu vidět jen prostou aplikaci obchodní strategie, kterou HP už léta s úspěchem používá pro osobní počítače. A ačkoli se trh s tablety od trhu s PC nepochybně liší, tak neexistuje jediný důvod, proč by zde tahle osvědčená strategie neměla fungovat. Nás tak může akorát mrzet, že se podobného přístupu od evropských distributorů asi hned tak nedočkáme.