
WebOS je podle mnohých nejlepším současným operačním systémem. Jeho tržní podíl je však zanedbatelný. Aby se tato nepříjemná situace začala měnit k lepšímu, bude muset HP přehodnotit svůj přístup, jinak by to nemuselo s webOS dopadnout dobře, což by jistě byla škoda. Jednou ze šancí, jak dostat webOS více do povědomí širší veřejnosti, je licencovat systém i dalším výrobcům chytrých telefonů.
|
Když se před několika týdny objevily zprávy o tom, že HP jedná s dalšími společnostmi o licencování operačního systému webOS (hovořilo se zejména o Samsungu), vyvolalo to celou řadu diskusí. Diskuse se dělily do dvou navzájem si odporujících názoru s tím, že:
První část diskutujících byla pro licencování systému dalším subjektům i s rizikem ztráty kontroly nad hardwarem i softwarem v důsledku čehož by mohlo dojít k roztříštění trhu na více segmentů tak, jako se tomu stalo v případě platformy Android
Druhá skupina lidí by byla pro, aby si HP systém ponechalo čistě pro sebe a zachovalo si tak totální kontrolu nad hardwarem přístrojů a vším ostatním
V tomto článku se nad těmito názory zamyslíme hlouběji a pokusíme se přinést vlastní odpověď na otázku, zdali by mělo HP webOS využívat jen pro své vlastní přístroje, nebo zdali by jej mělo nabídnout i dalším společnostem.
„Základní otázka – proč by HP mělo webOS nabídnout i dalším výrobcům chytrých telefonů?“
Odpověď je stejně jednoduchá – kvůli Androidu.
Nyní trochu delší odpověď. Již od svého vzniku v roce 2009 je webOS všeobecně považován za nejlepší mobilní operační systém v oblasti multitaskingu i jednoduchosti ovládání. Což určitě stojí za pozornost, protože v té době hrál v kategorii chytrých telefonů také Apple se svým iOS.
Navzdory řadě kladných vlastností se webOS z několika důvodů nedokázal vyhnout ani kritice, která si stěžuje zejména na:
- Slabý hardware
- Malé množství dostupného softwaru v App Catalogu (obdoba Apple App Store) i malou vývojářskou komunitu
- Chybějící „vlajkovou“ loď (TouchPad nepočítaje)
Palm a jeho potíže ponechme nyní úplně stranou, webOS je nyní majetkem společnosti HP, která o jeho budoucnosti rozhoduje nyní.
„Boj proti Apple“
Udělejme však krok zpět a podívejme se, čeho všeho na trhu s chytrými telefony dosáhl Apple. Applu se podařilo kompletně změnit uvažování o chytrých telefonech jako počítačích. Podařilo se to zejména díky novému operačnímu systému a dohledem nad hardwarem, na kterém tento systém běžel. To od počátku vedlo k obrovskému úspěchu, časem se ale začaly objevovat také pověstné „trhliny ve výzbroji“.
Stejně jako na počátku PC éry se Apple odmítl vzdát kontroly nad hardwarem a odmítl licenci na svůj systém poskytovat dalším subjektům. Stejně jako tenkrát ale i nyní přišli další společnosti s trochu jiným produktem, který však ostatním poskytli. Tenkrát to byl Microsoft se systémem Windows, nyní je to Google se svým Androidem.
Androidu se od jeho představení vede skvěle, v současné době prý podle Google dochází k aktivaci půl milionů kusů přístrojů s tímto systémem každý den. Podle propočtů, které z těchto čísel vycházejí, by měl Android ke konci letošního roku ovládat zhruba 40% celosvětového trhu, zatímco Apple iOS 20%
Před třemi lety o Androidu skoro nikdo nevěděl. Apple byl v té chvíli na špici a postupně měnil pojetí chytrých telefonů. Čas postupoval, a zdálo se být téměř nemožné, aby kdokoli ze zavedených hráčů mohl Apple předběhnout. Jak se to tedy mohlo podařit takovému nováčkovi, jakým v oblasti mobilních operačních systémů Google bezesporu byl?
Když i tentokrát vynecháme stranou technické detaily a celou situaci zjednodušíme, dostaneme se k celkem nijak složitému výsledku. Google nabídl Android zcela zdarma. Komukoli. A takto vlastně nechal ostatní, aby se o úspěch Androidu postarali místo něho.
„Jak prodávat operační systém“
Android se zpočátku nemohl s iOS v počtu funkcí srovnávat. Ale ono to nebylo ani potřeba. Protože ve chvíli, kdy Apple nabízel jeden jediný telefon (i když velmi dobrý) u jediného operátora (zpočátku v USA), toho Google toho prostřednictvím svých partnerů nabízel mnohem více (telefony běžných velikostí, telefony s obřími displeji, telefony s hardwarovými klávesnicemi, telefony levné i telefony dražší) hned několika distribučními kanály. Google se nemusel kromě systému starat o nic, o vše ostatní se postarali výrobci koncových přístrojů.
Čím se však zabývali u svého operačního systému v HP (Palmu) v době, kdy Google pracoval na tom, aby se z jeho „dobrého“ operačního systému stal „nejlepší“ operační systém? Pracovali na přípravě telefonů jako jsou Pre, Pre 2 nebo Pre 3, což byly pěkné telefony v době svého představení, ale většinou již trochu zastaralé v momentě, kdy se dostaly na trh (Pre 3 se ještě navíc ani oficiálně neprodává).
Podívejme se na Pre 3. To bylo představeno v únoru 2011, tedy již před docela dlouhou dobou. Během této doby bylo představeno hned několik špičkových přístrojů na platformě Android s tím, že některé z nich se dokonce již prodávají. Kromě těchto špičkových modelů bylo představeno i několik dalších zařízení v nižších cenových kategoriích. A to počítáme jen ty nejvýznamnější výrobce.
Nezáleží na tom, jestli bude Pre 3 lepší než ostatní. Nezáleží na jeho hardwarové výbavě, ani na jeho ovládání. Nezáleží na tom, kolika lidem se líbí jeho konstrukce s vysouvací klávesnicí. Protože v momentě, kdy Android vyvolává se svými přístroji tolik zájmu, si telefonu jako je Pre 3 zkrátka všimne jen málokdo. V tomto ohledu to zkrátka není férový souboj.
HP má nyní pouze dvě možnosti. Buď přijdou se způsobem, jak urychlit vlastní vývoj hardwaru, nebo budou muset přijmout pomoc ze strany dalších věhlasných společností. Jinak nemá webOS – i kdyby byl sebekvalitnější platformou – šanci zaujmout širokou veřejnost, která je pro úspěch systému tím nejdůležitějším. V oblasti hardwaru se musí něco změnit. Dokonce i Apple, který současnou mánii kolem chytrých telefonů nastartoval,má se svým věhlasným technologickým zázemím co dělat, aby s Androidem držel krok.
„Prodávat nápady je těžké, protože neuškodí prodávat místo nich telefony“
webOS je o zážitku. Protože až potom, co máte možnost si jej vyzkoušet a používat, můžete pochopit, proč je lepší než konkurence. Lidé jej potřebují vidět, protože jinak neuvěří. Problém je však v tom, že mezi lidmi (potažmo na trhu není tolik přístrojů, aby se webOS více dostal do všeobecného povědomí.
Bez pozornosti a fanfár, které mohou přinést pouze ty nejšpičkovější přístroje, si HP zkrátka nedokáže získat pozornost a zájem, což bude vidět také v početnosti komunity vývojářů, kteří pro webOS připravují software. Všechny ty řeči o tom, že se webOS dostane i do tiskáren a dalších zařízení jsou sice pěknou vizí, ale nikde není žádný důkaz o tom, že bude o tyto přístroje zájem a bude pro ně vznikat dostatek softwaru, což je pro úspěch každé platformy klíčové. Pokud vývojáři neuvidí, že vývoj softwaru pro webOS má smysl, jednoduše jej vyvíjet nebudou.
Možná namítáte, že HP má TouchPad, což je špičkové zařízení. To je sice pravda, ale TouchPad je přístrojem jiné kategorie, která je navíc také spíše na svém počátku. Jediným stabilním výrobcem je Apple, další společnosti se na trh spíše pomalu dostávají a začínají nabízet své první modely. Zde má tedy HP větší šanci na úspěch, obzvláště pokud by se zaměřilo na firemní sektor, pro který není iPAD až tak vhodný.
Jenomže je docela pravděpodobné, že v případě TouchPadu dojde k tomu samému, k čemuž došlo v oblasti smartphonů. Každý, kdo měl možnost si webOS vyzkoušet, odpřísáhne, že se jedná o skvělou platformu. Problém je však opět v tom, že se TouchPad dostane pouze k velmi malému množství lidí, kteří zkrátka nedokáží vyvolat takovou pozornost, jako by si TouchPad (a celý webO) zasloužil.
Proto je nejvyšší čas, aby si HP pro propagaci svému systému přizvalo na pomoc i další výrobce. Jinak si HP nikdy nedokáže získat takový zájem, jako by si bezesporu zasloužil.
Zdroj: Dominique Bashizi pro PreCentral.net